GLK-Model
G - Hvad har vi gjort?: Vi har ladet børnene fange snegle ude i rød hestehovene. Vi havde gjort en overvejelser omkring vores forberedelse, i tilfældet af, at vi ikke kunne finde nogle snegle. Dog var vi heldige, at der var mange snegle endnu. Efterfølgene har vi gjort brug af snegle ID-kortet, så vi kunne udvikle børnenes viden omkring sneglen. Derefter har vi gjort brug af vores hjemmelavede snegle væddeløbsbane, hvor vi skulle undersøge hvilke snegle der var hurtigst, og om vi kunne lokke dem med æble og blade. Vi kiggede på sneglene igennem de digitale lupper. Børnene fik lov til, at holde dem og røre ved dem hele vejen igennem. Børnene lavede selv aktivitetterne med vores støtte og guiden.
L - Hvad har vi lært?: Børnene lærte faktuelle og biologiske fakta om sneglen, b.la. sneglens livscyklus, hvad de spiser mv. Børnene lærte, at være komfortable med sneglene og turde at røre ved dem. Børnene lærte også, at give plads til hinanden og hjælpe hinanden. Børnene lærte, at håndtere sneglene på en etisk og forsvarlig måde, så dyrens ve og vel blev opretholdt.
Vi lærte, at tilrettelægge en aktivitet, hvor der var taget hensyn til de udfordringer børnene havde. B.la. dette med valg af dyr, varighed og ikke for stor variation i aktiviteterne. Vi har lært, at have et skærpet fokus på børnenes adfærd i forhold til, hvornår børnene ikke formår, at rumme det i hovedet mere. Vi har selv fået en stor viden omkring snegle, og overskredet vores grænser i forhold til, at håndtere sneglene.
K - Klogt at gøre?: Hvis vi skulle lave aktiviteten om, så ville vi have lavet noget mere fysisk. Vi havde to drenge grupper, som var meget optaget af, at være ude og fange sneglene, hvor de var fysisk aktive. Derfor kunne det være en mulighed, at skabe et spil, eller måske et mindre stjerneløb.
Men efter at have reflekteret over vores aktivitet, så mener vi ikke umiddelbart, at vi ville ændre noget. Det har fungeret godt, og børnene har været vedholdene og interesseret i vores aktivitet.
´Relevante refleksioner over jeres forløb - overvej at inddrage kap. 5.2 Hvirvelløse dyr i pædagogisk praksis til underbygge jeres aktivitet
SvarSletGod sommer!
Glemte lige at skrive at jeg linker til jeres side fra undervisningsbloggen http://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2018/06/udefestival.html
SvarSlet